PEACE & LOVE!

Etter en akutt skade er ofte det første man gjør å hente en ispose. Men er det det viktigste? Hva skal man egentlig gjøre etter en akutt skade, for eksempel en ankelovetråkk eller muskelstrekk? De siste årene har akutt skadebehandling gått fra forkortelsene ICE, RICE og PRICE til POLICE. Nylig kom det et nytt forslag fra forskerene Blaise Dubois og Jean-Francois Esculier for å optimisere bedring etter en akutt skade: PEACE & LOVE. Nå skal vi gå igjennom hva dette egentlig betyr.

De første 1 til 3 dagene etter en akutt skade anbefaler forskerene at «PEACE» leder tilnærmingen:

P for Protect
Grunnen til at vi ønsker å beskytte skadet vev er for å redusere blødning og unngå unødvendig stess på vevet som er skadet (1). MEN, det betyr ikke at du bør holde deg helt i ro. Hvis vi tar et ankelovertråkk som eksempel, betyr det at hvis det er vondt å gå, så bruker du krykker for å avlaste ankelen og så prøver du å gå så normalt som mulig. En skinne, bandasje eller teip kan også beskytte ankelen de første dagene. Vider bruker man smerten og hevelsen i ankelen til å vurdere når man kaster krykkene eller fjerner skinnen.

E for Elevate

Hold skadet vev høyere en hjerte når du ligger i ro, for å minimalisere hevelse.

A for Avoid anti-inflammatory modalities

Unngå betennelseshemmende medisiner. Selv om de kan gi smertelindring kan de påvirke langsiktig vevstilheling negativt, spesielt hvis tatt i høye doser (2). Av samme grunn setter Dubois og Esculier et spørsmålstegn ved bruk av is etter en akutt skade (3).

C for Compress

I stedenfor å løpe og hente isposen – løp og hent noe som kan brukes for å gi god kompressjon. For å minimalisere blødning og hevelse er det viktig å legge på kompressjon så fort som mulig (2). Når det gjelder ankel er det best å legge noe rundt beinet på utsiden (lateral malleolus) for å få mest mulig effekt av kompresjonen. Man kan bruke sokken sin, bomull, papir for å lage en U, eller klippe en U ut av et sitteunderlag. Når det er på plass, så legger du et elastisk bandasje, fra tærne og litt opp på leggen. Her kan dere se hvordan man legger en bandasje på en ankel etter et overtråkk.

E for Educate

Søk god informasjon, for eksempel hos en fysioterapeut, så raskt som mulig. Det er viktig å vite hva man bør unngå de første dagene, men enda viktigere å få god informasjon om alt du faktisk kan gjøre selv om du har en skade og hvordan det optimiserer tilhelingen.

 

 

Etter de første 1-3 dagene så trenger skadet vev «LOVE»:

L for Load

De fleste vevene i kroppen trenger belastning for å tilheles (2, 4). En fysioterapeut kan hjelpe deg med å finne ditt utgangspunkt og å lage en plan for videre optimal belastning.

O for Optimism

Psykologiske faktorer, som for eksempel frykt for å gjøre vondt verre, kan påvirke symptomene etter et ankelovertråkk mer en alvorlighetsgraden av selve skaden på leddbåndene (5). Det er derfor veldig viktig med realistisk og god informasjon helt fra starten. 

VE for Vascularisation og Exercise

Å komme i gang med aktivitet og trening så fort som mulig har vist seg å forbedre funksjon og evne til å jobbe, samt redusere sjansen for en ny skade (2).

Konklusjon

Denne gjennomgangen tydeliggjør at god informasjon helt fra starten er nøkkelen til å optimalisere tilhelingen etter en akutt skade. Det er viktig å vite hva man bør unngå de første dagene, men enda viktigere er det å få informasjon om alt du faktisk kan og bør gjøre, selv om du har en skade. Og dette hjelper vi på LFI Helse & Trening deg gjerne med! Med god kartlegging hjelper vi deg med å finne ditt utgangspunkt, samt å planlegge veien tilbake til de aktivitetene DU ønsker å fylle livet ditt med.

 

PEACE & LOVE!

 

Solveig Thorarinsdottir
Fysioterapeut, M.Sc. i idrettsfysioterapi
solveig@lfi.no

 

 

Teksten er basert på denne bloggen:

Og disse kildene:

  1. Bleakley CM, Glasgow PD, Phillips N, et al. Guidelines on the management of acute soft tissue injury using protection rest ice compression and elevation. London: ACPSM, 2011.
  2. Vuurberg G, Hoorntje A, Wink LM, et al. Diagnosis, treatment and prevention of ankle sprains: Update of an evidence-based clinical guideline. Br J Sports Med2018;52: 956.
  3. Yerhot P, Stensrud T, Wienkers B, et al. The efficacy of cryotherapy for improving functional outcomes following lateral ankle sprains. Ann Sports Med Res2015;2: 1015.
  4. Khan KM, Scott A. Mechanotherapy: How physical therapists’ prescription of exercise promotes tissue repair. Br J Sports Med2009;43: 247-52.
  5. Briet JP, Houwert RM, Hageman MGJS, et al. Factors associated with pain intensity and physical limitations after lateral ankle sprains. Injury2016;47: 2565-9.
Start typing to see posts you are looking for.