Vi er åpne igjen fra 15. juni! Vi ønsker alle velkommen tilbake på trening. Har du spørsmål eller bekymringer om smittevern på trening har vi skrevet litt utfyllende informasjon på bloggen vår

Hunden som ser ned er en av de mest brukte yogastillingene og den er vanligvis inkludert i solhilsningene. Ofte brukes stillingen som en overgang mellom ulike yogastillinger.

Hunden som ser ned kan gi en rekke helsemessige fordeler og øvelsen kan også brukes alene.

Her er fem gode grunner til å praktisere hunden som ser ned.

  1. Strekker baksiden av bena

Hunden som ser ned er en god stilling for å strekke muskulatur på baksiden av bena og ryggen.

  • Retter ut ryggen

Når hendene og helene presses ned i yogamatta strekkes ryggen.

  • Bringer oppmerksomheten til pusten

Hunden som ser ned er enkel å gjøre og det er en stilling som ofte holdes en stund og der det fokuseres på pusten.

  • Styrker og åpner brystet

Hunden som ser ned er en av de beste yogastillingene for brystmusklene siden den både styrker og strekker og stillingen kan redusere spenninger i skuldrene og strekker øverste del av ryggen.

  • Styrker skuldrene og armene

Vekten fordeles likt mellom ben og armer i Hunden som ser ned og gjør den til en styrkende stilling for skuldrene og armene spesielt og hele overkroppen generelt. 

Utførelse

  • Start på alle fire med hendene rett under skuldrene og knærne rett under hoftene.
  • Spre fingrene, pekefinger peker rett frem.
  • Press håndflatene ned, sett tærne i gulvet og løft av og strekk knærne.
  • Skyv hendene ned i gulvet og håndflatene litt mot hverandre for å skape bredde mellom skulderbladene.
  • Vri innsiden av overarmene litt oppover og skyv skuldrene vekk fra ørene.
  • Se mot navlen for å strekke ryggen.
  • Trekk de nederste ribbena litt inn mot magen og navlen lett inn mot ryggsøylen.
  • Aktiver bena, strekk knærne og press helene ned mot gulvet.
  • Hold stillingen og fokuser på pusten; rolig, jevn og dyp, inn gjennom nesen og ut gjennom nesen. Like lange pust inn og ut.

Modifikasjoner

  • Hold knærne bøyd hvis det er stramt på baksiden av bena eller hvis ryggen krummes.

Dersom du er nysgjerrig på yoga eller ønsker tips for progresjon, ta gjerne kontakt med meg på LFI Helse&Trening.

Lykke til!

Johanne Bolstad
Fysioterapeut og medisinsk yoga-instruktør