LFI | Helse og Trening tilbyr også trykkbølgebehandling. Trykkbølge er en effektiv metode for behandling av smerter fra kroniske senelidelser. Musearm, tennisablue, akillessmerter, kalkskulder, jumpers knee eller hælproblemer behandles uten operasjon, kortison eller medisinbruk.

En kronisk lidelse i vev, muskulatur eller sene er en skade som kroppens naturlie helningsmekansimer har sluttet å behandle selv. De høyfrekvente trykkbølgeslagene trenger ned og inn i det skadede vevet. Overalt i kroppens vev og muskelmasse finnes naturlige gassbobler som blant annet inneholder nitrogen. Som resultat av den hurtige interaksjonen mellom positivt og negativt trykk, setter disse boblene i bevegelse, ekspanderer og komprimerer, og noen av boblene sprekker. Dette frigjør gasser og substanser fra vevsboblene som øker blodsirkulasjon/stoffskiftet i skadeområdet og lindrer smerte. Dette kalles kavitasjon.

Redusert smerteopplevelse gir tilbake kraften og et naturlig bevegelsesmønster. Mellom behandlingene setter kroppen selv i gang en naturlig reparasjonsprosess som fører til at irritasjon av behandlingsområdet dempes. Kroppen starter med andre ord igjen å behandle seg selv.