Fysioterapi hverdagen gjennomgår store forandringer og kognitiv terapi får en stadig større rolle i behandlingen. Nyere forskning viser at kognitiv terapi har god effekt som behandling for langvarige smerter.

Kognitiv terapi, som også kalles kognitiv atferdsterapi, retter seg mot problemløsning og innsikt i sammenhengen mellom tenkning, handlinger, følelser og kroppslige symptomer. Et viktig mål er å bryte selvforsterkende onde sirkler som opprettholder helseproblemer. Det gjøres ved kartlegging av vanskelige situasjoner, utforming av aktiviteter som gir selvtillit og energi, utforsking og eventuelt endring av negative tankemønstre, stimulering til økt sosial kontakt og forebygging av tilbakefall.

Hentet fra www.kognitiv.no